برس استونه ای در کفشوی صنعتی

بررسی تاثیر استفاده از دستگاه بخارشوی صنعتی واز بین رفتن آلودگیهای باکتریایی و ویروسی

بخارشوی صنعتی | بخارشوی

از بین بردن باکتری ها به وسیله بخارشوی صنعتی

در بررسی این اتفاق ابتدا به بررسی فاعل یعنی دستگاه بخارشوی صنعتی(استیم واش) میپرازیم ،دستگاه بخارشور صنعتی اصولا به دستگاهی گفته میشود که بتواند در دیگ بخارخود ،توسط منبع انرژی (نیروی برق ، سوختهای فسیلی و…) انرژی گرمایی را در درون مولکولهای آب ذخیره نماید .اگر بخواهیم بیشتر به بیان این حقیقت بپرازیم بایستی اذعان نمود که با تبدیل مولکولهای آب در حالت مایع و تبدیل شدن مولکولهای آب در حالت بخار ،در واقع انرژی گرمایی در درون مولکولهای آب ذخیره شده است به عبارتی دیگر از آن جا که بخار هنگام برخورد با سطح انرژی گرمایی را آزاد می کند، هنگامی که آلودگی های سطح در معرض آن قرار می گیرند، جدا شده و از بین می روند. تاثیر نابودکننده ی بخار اشباع با دمای بالای روی پروتئین های میکروب ها و غشاهای چربی باکتری ها و قارچ ها باعث پاکسازی محیط از این عوامل بیماری زا می شود.و این تبدیل در دیگ بخار یک دستگاه بخار شوی(Steam Cleaner) صورت گرفته است .دمای مورد نیاز برای این تبدیل معمولا از 100 درجه سانتیگراد تا دمای 160 درجه سانتیگراد (بسته به تحمل دیگ بخار در دستگاههای بخار شوی )میباشد .حال با تبدیل و نهفته شدن انرژی گرمایی در مولکولهای آب و انتقال این مولکولها از طریق نازلهای مخصوص بر روی سطح میتوانیم سطح مورد نیاز را مورد نظافت قرار دهیم .در واقع مولکولهایی که خود حاوی انرژی هستند با پاشیده شدن بر روی سطح باعث سست شدن پیوندها در آلودگیهای باکتریایی و ویروسی میشوند . به عبارتی دیگر بخار در یک دیگ تولید می شود(به اسم دیگ بخار) که آب لوله کشی را به دمای بالای 115الی 155 درجه سانتیگراد می رساند تا بخاری دارای ۴ تا ۶%آب تولید کند.

توانایی شست و شوی بخار بیشتر در گرمای آن است. بخار از طرق مختلف و با دستگاه های متفاوت به سطوح وارد می شود و انرژی لازم برای جدا کردن آلودگی از محیط را تامین می کند؛ به طوری که آلودگی در آب حل شده و می توان آن را به راحتی با دستمال یا جارو پاک کرد.

دستگاه بخارشوی صنعتی

این روش در مقایسه با دیگر روش های پاک سازی آب بسیار کمی مصرف می کند مثلا دستگاه های شست و شوی فرش(دستگاه فرش شوی )که با آب داغ کار می کنند نه بخار، و به اشتباه steam cleaners خوانده می شوند) یا دیگر دستگاه ها که آب را در حجم گالن نیاز دارند، اما این فناوری در حجم لیتر به آب نیاز دارد. به خاطر مصرف کم آب، استفاده از این دستگاه ها چه برای محیط های داخلی چه خارجی، مناسب است.

تولید کننده های دستگاه های بخارشوی صنعتی(دستگاه شستشو با بخار) از طراحی های متفاوتی بهره می گیرند و دستگاه های تولیدی می توانند در دامنه ای از دستگاه های بزرگ صنعتی تا مدل های کوچک تر و کم هزینه تر خانگی، متغیر باشند.
دستگاه های ضد عفونی کننده با بخار فشرده یا بخارشوی صنعتی می توانند محیط را ضدعفونی کرده و تا ۹۹.۹% از میکروب ها را بکشند زیرا که دما را به ۷۹.۴ الی ۱۰۰ درجه ی سانتی گراد می رسانند. برای کشتن بیشتر میکروب ها، باید آن ها را در تماس با بخار داغ به مدت دست کم سه دقیقه قرار دهیم. این کافی است تا باکتری ها، مایت های گرد و غبار، قارچ ها و ویروس ها را بدون استفاده از هر گونه پاک کننده ی شیمیایی از بین ببریم. بیشتر دستگاه های مناسب ، بخار تا دمای ۱۱۸.۳ درجه ی سلسیوس تولید می کنند (بخار شوهای صنعتی ساخت کمپانی Lavor کشور ایتالیا میتواند تا دمای 166 درجه سانتیگراد دمای بخار را بالا ببرد)که برای کشتن ۹۹.۹% میکروب ها کافی است. قرار دادن میکروب ها در معرض این بخار برای ۳ دقیقه، تضمین می کند که قوی ترین آن ها هم به دلیل حرارت، دناتوره شده و از بین بروند. با این روش، محیط ضدعفونی شده، از بیشتر میکروب ها، آلرژن ها، کپک ها و ویروس ها، پاک می شود. بخار هم چنین حشرات مزاحمی که در معرض آن هستند را می کشد.

دستگاه بخارشور صنعتی

 شیوع ویروس و مقابله با شیوع به وسیله ی دستگاههای نظافت صنعتی (دستگاه اسکرابر صنعتی و دستگاه بخارشوی)

اگر بخواهیم درک صحیح از این واقعیت داشته باشیم که چگونه میتوانیم با استفاده از ابزار نظافت صنعتی به مقابله با این ویروس برویم ابتدا بایستی اطلاعات پایه در خصوص این ویروس داشته باشیم . کروناویروس‌ها Coronaviruses خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعۀ کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود. این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می کند، با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌است. آخرین نوع آنها، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد. در حال حاضر هنوز سرعت احتمال انتشار ویروس مشخص نیست. در چین افراد بیمار از ابتدای ماه ژانویه این بیماری را به صورت شخص به شخص به دیگران انتقال می‌داده‌اند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده حداقل برای چهار مرحله یک زنجیره‌ی پایدار از انتقال بیماری بین افراد وجود داشته است؛ یک نفر (احتمالا از طریق حیوان) بیمار می‌شده، ویروس را به شخص دیگری انتقال می‌داده و او هم آن را به شخص دیگری انتقال می‌داده است. موارد گزارش شده در کشورهای دیگر مثل آمریکا، آلمان، ژاپن و ویتنام هم از طریق افراد دیگر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و نه با سفر مستقیم به چین. شواهد اولیه نشان می‌دهد این ویروس هم همانند سایر انواع ویروس کرونا از طریق تماس نزدیک با افراد آلوده و هنگام عطسه یا سرفه فرد آلوده انتقال پیدا می‌کند.

در حال حاضر با همه گیر شدن و درصد شیوع بالای این ویروس و تبدیل شدن به یک معظل کلی مسلما همه ما سعی مینمایم علاوه بر ایمن نمودن خود در مقابله با این ویروس ،اطرافیان خود به طبع محیط اطراف خود را نیز امن نگه داریم .ضمن رعایت کردن نکات شخص که هر شخص در مقابله به این ویروس دارد از جمله اجتناب کردن از برخورد فیزیکی با اشخاص آلوده و یا مشکوک به آلودگی ،ماندن در خانه تا حد امکان ،استفاده از ماسک ،شستشوی مکرر دستها و اجتناب از برخورد دست به صورت و چشم ها و….. بایستی محیط زندگی (منزل و یا محیط کار ) را همانند دستها مکرر پاکیزه نگه داریم .ابزارهایی که میتوانیم در این خصوص به صورت ویژه استفاده نماییم .

بخارشوی صنعتی

1-دستگاه اسکرابر صنعتی در پاکیزه نمودن محیط

2-دستگاه بخارشوی صنعتی در پاکیزه و استریلیزه سطح صاف و یا ناهموار

همانطور که میدانیم با دستگاه کفشوی صنعتی میتوانیم با اضافه کردن مواد شوینده در مخزن آب تمیز این دستگاه از تجمع آلودگی و انتشار بیشتر این آلودگی در محیط جلو گیری نمود .در واقع با انتقال آلودگی های از محیط بیرون توسط افراد به سمت محیط زندگی ما ،در معرض قرار گرفتن ما را در محیط آلوده بیشتر مینماید .÷س با شستشوی مکرر سطح زمین توسط دستگاه اسکرابر و با اضلفه نمودن مواد شوینده میتوانیم تا حد زیادی از انتقال آلودگی ها به محیط داخل جلوگیری نمود .اما اگر حساسیت این شستشو را بخواهیم بالاتر ببریم بایستی از دستگاه بخارشوی صنعتی استفاده نماییم .در واقع دستگاه بخارشوی صنعتی میتواند با انرژی گرمایی ذخیره شده در بخار آب ،پیوندهای بین ویروس ها و یا دیگر آلودگیها را سست و یا از بین ببرد .حسن آدیگر استفاده از بخارشور صنعتی نسبت به دیگر ابزار نظافتی اینست که بخار میتواند در سطوحی که هیچ نوع مواد شوینده ای نمیتواند نفوذ نماید ،نفوذ نماید و آلودگیها را از بین خلل و فرج بیرون بکشاند و از بین ببرد .در واقع با جت نمودن بخار بر روی لباسها و یا دیگر وسایل منزل از جمله پردها و یا ابزاری که در محیط منزل و یا محیط کار مورد استفاده قرار میگیرند ،میتوانیم تا حد بالایی این نوع ویروس را از بین ببریم و مانع انتشار بیشتر آن شویم .ابزاری که در محیط کار بیشتر با آنها سروکار داریم را بهتر است علاوه بر استفاده از مواد الکلی (الکل پزشکی 70 درصد)با بخاربالای 100 درجه سانتیگراد هم مورد ضد عفونی قرار گیرند .دیوارها ،راپله ها ،وسایل و ظروف استیل ،دستگیره درها و یا آسانسور و… را حتما با استفاده از بخارشوی صنعتی ضد عفونی نماییم .در واقع دستگاه تولیدکننده بخار (استیم پاور Steam Power) میتواند با تولید بخار با دمای از 115 درجه سانتیگراد تا131 درجه سانتیگراد تمامی بیشتر لایه های چربی، روغن و خاکستری که روی سطح ایجاد می شود را نرم و جدا کند. در این صورت با دمای ذکر شده، شما میکروب هایی چون استف، سالمونلا و ای کولای را که بدنام ترین عوامل بیماری زای محیطی هستند، نابود می کنید.در پایان این مقاله به برتری استفاده از بخارشور صنعتی (Stem Cleaner) در ضدعفونی کردن سایر سطوح نسبت به سایر روشهای موجود میپردازیم .

-کم هزینه بودن استفاده از این روش نسبت به استفاده مکرر از مواد شیمیایی که بایستی هزینه زیادی بابت استفاده از این مواد پرداخت ،درصورتیکه استفاده از بخارشور صنعتی علاوه بر کم مصرف نمودن آب ،میتوانیم با صرف هزینه اولیه خرید دستگاه بخارشوی صنعتی بابرها و بارها و در زمانهای مختلف استفاده نماییم .در واقع دستگاه شستشو با بخار فقط و فقط به آب نیاز دارد .
-موارد شوینده خود آلرژی زا بوده و باعث ایجاد آلرژی در افراد ضعیف تر میگردد (بروز آسم در افراد).شایان ذکر است ویروس کرونا با هدف قرار دادن ریه و سینوس افراد (بدلیل سرد بودن این گونه از مناطق بدن)میتواند به سرعت زیاد تکثیر و باعث ایجاد آسیب جدی در این قسمتها گردد .حال با دانستن این علم ،نبایستی ریه افراد را به آلژن ها حساس نمود .و یا به عبارتی استفاده از برخی مواد شوینده و شیمیایی باعث عود کردن آسم در افراد میشود .

-بخار در هر سطحی نفوذ کرده و تمامی منافذی را که توسط مواد شیمیایی نمیتوانند مورد نظافت و یا ضد عفونی قرار گیرند را مورد نظافت قرار دهد . بخارتولید شده توسط دستگاه بخارشوی صنعتی بخاطر سرعت انتشار و نفوذ پذیری بالاتر نسبت به مایعات میتواند در هر شیار و منفذی نفوذ کرده و با دناتوره کردن پروتئین ویروسها و یا باکتریها ،نقش به سزاتری نسبت به مایعات شستشو و یا مواد شیمیایی(حالت مایع) در ضدعفونی محیط داشته باشد .

-با استفاده از بخار تقریبا تمامی ویروسها و آلودگیهای باکتریایی و یا قارچی مورد نظافت و ضد عفونی قرار میگیرند ،اما با استفاده از موارد شیمیایی نمیتوان با چنین قطعیت این مورد را اذعان نمود .
-و در نهایت بایستی اذعان نمود که استفاده از بخار فشرده که توسط بخارشوی صنعتی تولید میشود برای محیط زیستو اکولوژی کاملا بی خطر و بدون هیچگونه حساسیتی میباشد .

در نظافت یک سطح توسط یک دستگاه بخارشوی صنعتی چه عواملی مهم بشمار می آیند ؟
هنگامیکه شیئی و یا موادی را برای میکروب زدایی در دستگاه اتوکلاو میگذاریم ،بایستی به چهار عامل اصلی

1-فشار بخار

2-زمان مورد نیاز

3-دمای بخار: که معمولا این دما برای دناتوره کردن پروتئین ها بایستی بین 121 ای 132 درجه سیلیسیوس برسد . دمایی که در آن دناتوره شدن پروتئین ها انجام می شود، با حجم آب حاضر رابطه ی معکوس دارد. از این رو استرلیزاسیون در بخار اشباع شده نیاز به کنترل دقیق زمان، دما و فشار دارد. بنابراین، دما باید اهرم اجرا و کنترل فرآیند باشد، و فشار برای به دست آوردن دمای بخار مورد استفاده قرار بگیرد.البته به این نکته نیز بایستی اذعان نمود که در دماهای یکسان ،دوره زمانی نیز به نوع سطح مورد نظر ربط داشته باشد و مهم بشمار آید ،(بعنوان مثال در یک سطح فلز و یا چوب که نسبت به سطح پلاستیک دارای شیارهای بیشتری هستند )

4-و در نهایت بخار را بایستی تنظیم نماییم ،حال اینکه در یک دستگاه بخارشور صنعتی نیز با تولید بخار ،سه مولفه زمان ،فشار و دما را در استریلیزاسیون و یا میکروب زدایی یک شیئ و یا سطح را بایستی مهم بشمار آورد .

بازگشت به لیست