برس استونه ای در کفشوی صنعتی

همه چیز در مورد نظافت مراکز خرید

در یک شهر مراکز خرید زیادی وجود دارد که هر روز هزاران مشتری در آنجا رفت و آمد دارند. این مکان ها شامل فروشگاه ها، رستوران ها، کافی شاپ ها و مراکز تفریحی است. برای نظافت مراکز خرید باید تمیزکاری زیادی انجام شود. این تمیزکاری ها چگونه انجام می شود؟ چطور می توان این مکان ها را همیشه پاکیزه نگه داشت؟ چند نفر برای نظافت چنین مکان هایی باید فعالیت داشته باشند؟ در ادامه به همه این سوالات پاسخ داده می شود.

نظافت عمومی

این مراکز خرید چندین کیلومتر مربع را پوشش می دهند. برای جذب بازدیدکنددگان، اطمینان از تمیزی و زیبایی ظاهری در همه جا ضروری است. برای انجام این کار باید یک تیپ کامل از عوامل نظافتی به صورت موقت و دائم موجود باشند، انجام دسته ای از فعالیت های نظافتی لازم است که چنین مکان هایی همیشه پاکیزه بمانند.

نظافت کف

نظافت مراکز خرید باید طبق پروتکل بهداشتی دقیق انجام شود. شستشوی منظم کف هر روز انجام می شود. استفاده از اسکرابرهای تک برس، جاروبرقی یا دستگاه فشار قوی ممکن است ضروری باشد. جارو زدن و استفاده از محصولات خاص نیز توصیه می شود.

کف سالن های مراکز خرید معمولاً از کاشی های سفید ساخته شده اند. نظافت سطوحی که از کاشی و سرامیک ساخته شده است بسیار آسان و سریع انجام می شود، زیرا آلودگی ها روی چنین کفپوش هایی ساده تر پاک می شوند.استفاده از اسکرابر دستی و جاروبرقی سطلی یا جاروبرقی آب و خاک برای نظافت این سطوح توصیه می شود، چراکه این دستگاه ها به عملیات نظافت سرعت و کیفیت می بخشند.

نظافت مراکز خرید

نظافت مراکز خرید

تمیز کردن قفسه ها و سطوح

فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی که مراکز خرید را تشکیل می‌دهند شامل بخش‌هایی می‌شوند که کالاها در آنجا نمایش داده می‌شوند. نظافت این قسمت ها مهمترین بخش نظافت مراکز خرید است زیرا مواد غذایی و خوراکی ها و بسیاری از محصولات فروشگاه ها در این قسمت جای داده می شود، آلوده بودن این بخش از فروشگاه ها می تواند باعث بیماری و انتقال بسیاری از میکروب ها باشد. افرادی که مسئولیت نظافت قفسه ها را برعهده دارند این قسمت ها را گردگیری کرده و آلودگی ها را از روی سطوح پاک می کنند.

تمیز کردن پنجره

مراکز خرید دارای بسیاری از پنجره ها، سایبان ها و درها هستند که هر روز باید تمیز شوند. پنجره های داخلی و خارجی باید بی عیب و نقص باشند. معمولاً برای تمیز کردن پنجره ها از  شیشه شوی و بخار شوی استفاده می شود. شستشوی درها و پنجره ها تاثیر زیادی بر زیبایی و ظاهر این مکان ها دارد. در صورت تمیز بودن شیشه ها این حس به افراد منتقل می شود که این مکان ها از پاکیزگی بالایی برخوردار هستند و افراد رغبت بیشتری به رفت و آمد به این مراکز پیدا می کنند.

نظافت بخش های مختلف مراکز خرید

قصابی، غذاخوری، رستوران، شیرینی فروشی و فروشگاه های مواد غذایی

در رستوران‌ها یا مکان‌هایی که موادغذایی عرضه می کنند، قوانین اولیه بهداشتی باید بدون نقص رعایت شود. بنابراین، اهمیت دادن به نظافت این بخش از مراکز خرید از اهمیت بالایی برخوردار است. برای نظافت این مکان ها بهتر است از دستگاه هایی استفاده شود که باکتری ها و میکروب ها را به راحتی از بین ببرد و در کمترین زمان عملیات نظافت را انجام دهد.

قفسه های یخچال در مرکز خرید نیز باید به طور مرتب تمیز شوند. بخش‌های قصابی، شیرینی‌پزی، میوه فروشی ها و غذاخوری ها باید از نظر درجه حرارت و تمیزی طبق قوانین جاری رفتار شود.

مناطق تفریحی و مناطق کودکان

این مکان های عمومی شلوغ باید به طور مرتب تمیز شوند. سرسره‌ها، فضاهای بادی و همچنین مسیرهای مختلف، ماشین‌های بازی، قطارهای کوچک و تمامی امکانات تفریحی کودکان باید تمیز شوند. از آنجا که کودکان در برابر بیماری ها ضعیف تر هستند لازم است به نظافت این مکان ها اهمیت بیشتری داده شود، لمس وسایل بازی می تواند باعث انتقال بیماری های زیادی باشد لذا برای جلوگیری از این اتفاق باید این وسایل مکرر نظافت شوند.

به طور کلی خدمات نظافت مراکز خریدعبارتند از:

  • نظافت کفپوش و کاشی و سرامیک در مراکز خرید.
  • نظافت تمام قسمت های فروشگاه ها، مانند قفسه ها، کف مغازه ها، درها و پنجره ها، راهروها و آسانسورها.
  • نظافت مکان های ذخیره سازی مانند: انبارها، اتاق های پشتی، سردخانه ها و غیره.
  • نظافت سرویس های بهداشتی و تامین مواد مصرفی بهداشتی: صابون، دستمال توالت و ….
  • نصب سطل های زباله و خالی کردن آن ها به صورت منظم
  • نظافت پنجره‌ها، ویترین‌ها و آینه‌ها.
  • نظافت فضاهای بیرونی: نظافت دیوارها، نگهداری تابلوهای تبلیغاتی، فضای سبز و …. تعمیر و نگهداری پارکینگ.
بازگشت به لیست